קולות מהשטח בנושא ניהול הון אנושי בבית הספר
|
"הפיתוח המקצועי שלנו שומר על המורים והתלמידים"
על ביה"ס שמקפיד על הכשרה וליווי לאורך כל השנה
|
טלי וולף - צוקרמן | מנהלת בי"ס ארזים, ראשון לציון
ביה"ס לחינוך מיוחד, כיתות א-י"ב לתלמידים בעלי קשיי התנהגות מורכבים
|
הגעתי לניהול בית הספר מתוך אהבה לטיפול ההתנהגותי וחזון - שהצוות שלי יהיה מומחה לטיפול בהפרעות התנהגות. אני זאת שמתווה את הדרך בהכשרת הצוות. בהכשרה שלי אני מנתחת התנהגות ויש פה צוות שיודע מה הוא עושה - יש לו את עקרונות התיאוריה, את השפה החינוכית המקצועית ומגוון גדול של פרקטיקות.
|
העבודה בבית הספר שלנו היא מאוד אינטנסיבית. כל שעה במערכת היא שעה בה הילד מטופל - חברתית, רגשית ולימודית. לכן צוות המורים וצוות הסיוע עוברים הכשרה מתמדת וליווי ברמות השונות. הליווי הוא קריטי כי האירועים מורכבים. יש לי מורות שנדרשו לשבועות של שיקום בעקבות אלימות של תלמיד. אלו תלמידים עם דפוס ההתנהגות המורכב, העמיד והנחוש ביותר. כשאנחנו מדברים בשפה אחידה ושומרים על מבנה ארגוני ברור ותהליכי למידה רפלקטיביים, המורים בונים חוסן מול אתגרים, שמערכת החינוך לא עומדת בהם. החוסן הוא קריטי. הוא מסייע להביא את מרבית התלמידים שלנו לחוות הצלחה וערך עצמי.
|
למעשה, כמו שאנחנו בונים תוכנית לימודים אישית לכל תלמיד, כך אנחנו בונים גם לצוות. והצוות מאוד מעריך את זה. הם עוברים הכשרה בהפרעות התנהגות ולקויות למידה, אם צריך גם בהפרעות נפשיות ולקויות בתקשורת. אלו מגוון המאפיינים של התלמידים. זה אומר שמורה לאנגלית היא לא רק מומחית לאנגלית, אלא תיהפך למומחית להוראת אנגלית עם הלקויות השונות, מלימוד עיוני ועד סימולציות ועמידה באתגרים. היא תהפוך ממצוינת למצוינת עוד יותר.
|
מורים שמגיעים "מומחים" ולא פתוחים ללמידה לא יחזיקו מעמד
|
כשאני מקבלת מורים, אני מגדירה בבירור את הציפיות שלי: את באה עם הרבה יכולות אבל קודם כל יש את הצרכים שלנו ויש ציפייה שתתפתחי ותוכשרי בתחום ההתנהגות. אני מחפשת נחישות, יכולת ללמד מאתגרים, פתיחות לקבל משוב. לפעמים בא "מומחה" עם סל של ידע וזה סוגר אותו ללמידה. אני לא אקבל מורה שמפחד להסתכל לתלמידים מורכבים בלבן של העיניים. אי אפשר לצאת מהכיתה בסערת רגשות או לבכות מול תלמידים, כי מבחינת התלמיד כל דבר כזה יהווה הצלחה וההתנהגות המורכבת תשמר.
|
אני מאוד מאמינה שאדם יכול ללמוד, גם 'התנהגות של הוראה' ואני בהחלט מתבוננת ביכולת של מורה חדש לקבל את ההכשרה והליווי הצמוד שלנו. אחרי השנה הראשונה, אני מסכמת בשיחה האישית את השנה החולפת ומציבה מטרות. מה אני הייתי מצפה, ומה השאיפות האישיות -מה היית רוצה להוביל בביה"ס. יוזמות שמגיעות מסודרות, ברורות - מתקבלות. אם צריך, כשמורה מגיע עם יוזמה, אני יושבת ומפתחת יחד איתו: שואלת - מה אתה צריך ממני? מה המטרות של היוזמה? לאיזה כיתות, שותפים, משאבים. אני רואה את זה כמטרה: בכל שנה יש לנו תוכניות חדשות שמורים יוזמים ומובילים. אם הפיילוטים הצליחו (ויש מדדים לכך) נרחיב אותם.
|
חשוב לי שכל אחד מהמורים יזהה לאן הוא רוצה להתקדם, בתוך ביה"ס, או בתפקידי ניהול והדרכה מחוץ לביה"ס, שתאהב את מה שאתה עושה, שתרצה להמציא את עצמך כל הזמן מחדש. זה בסדר שיש אנשים שירצו להישאר בתפקידם הנוכחי, אבל אז אני רוצה שכל הזמן תעלו רמה, תדייקו את עצמיכם. כל אחד יכול לעוף לאן שמושך אותו ליבו, כל עוד זה בהלימה עם התוכניות החינוכיות של בית הספר. גם מעצמי אני מצפה לאותו דבר. הלכתי ללוות מנהלים בתחילת דרכם גם כי רציתי להיות טובה יותר כמנהלת. אני משתתפת בקהילת ניהול הון אנושי (באבני ראשה) כי רציתי להיות מנהלת יותר טובה.
|
אני גם איפרד לשלום ממורים, שעקומת הלמידה שלהם לא מספיק מהירה. מורה חדש עטוף במערך תמיכה ואם הוא לא מצליח ללמוד מהמודלינג והמשוב המתמשך, הוא לא מיישם את השיטה ופוגע בתלמידים וגם מעמיס על כל הצוות שנמצא בעומס לא הגיוני. חשוב להבין, בדיוק כמו שהגבולות מגינים על התלמידים, השפה והשיטה הייחודיות שלנו מגינות על הצוות, וזה משהו שאני לא יכולה להתפשר עליו. הייתה לי שנה מורכבת שהתחילה עם שני מחנכים שעזבו, אחד אחרי שלושה ימים ושני - אחרי חודשיים. התפשרתי ולקחתי מורים בתהליכי הכשרה והם לא עמדו בזה. למזלי, המורים האחרים כל כך מיומנים ומגויסים, שהם התגייסו והכיתות הרוויחו בגדול.
|
רעיונות של WIN WIN למערכת ולמורים
|
יש הרבה דרכים לפתור את מצוקת כוח האדם. למשל, אפשר לפתח תכנית הכשרה אקדמית למורים בתחומי מקצועות הבריאות שנדרשים בבית ספר, כמו קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק. השנה הצלחתי לאייש רק שליש משעות התקן הזה ואני לא היחידה. יש לי, לדוגמא, מורה לחינוך גופני סופר מיומנת במוטוריקה, שעם הידע שלה יכולה להתאים ללמוד ריפוי בעיסוק או פיזיותרפיה. היא יכולה לקבל הכשרה ממשרד החינוך תוך מחויבות לעבוד בבית הספר גם כמורה וגם כמטפלת ולהרוויח מקצוע לעתיד. לשלב שעות פרונטליות עם שעות טיפול למורה מהמניין זה סופר אטרקטיבי למורים וזה יהפוך אותם להרבה יותר מקצועיים. זו רק אפשרות אחת מיני רבות, ואני מחכה להזדמנות הראשונה לקדם אותה.
|
|
|
|
|
|